Houdingen met kussens van je bed!

Wanneer je thuis yoga-oefeningen doet, heb je misschien niet altijd yoga-‘props’ in huis zoals een bolster, meditatie-kussen of blokjes. Geen nood! Met kussens van je bed kan je hele lekkere houdingen creëren.

In dit blog deel ik vier kalmerende houdingen met twee hoofdkussens. Je kan natuurlijk altijd experimenteren met minder of meer kussens. Je kan de houdingen achter elkaar doen, maar gewoon eentje hiervan tussendoor doen is ook al superfijn.

De focus van de houding ligt bij het ontspannen en mild openen van de houding, zodat je helemaal kan overgeven aan de houding. Deze restorative yoga-houdingen zorgen ervoor dat de relaxation response wordt getriggerd: je lichaam komt in de rust- en herstelmodus.

Probeer minimaal 5 a 10 minuten in een houding te zijn, zonder iets te doen. Observeer alles wat er in dit moment is: je adem, de kleding die je voelt op je huid, de zwaartekracht, sensaties in je lichaam, gedachtes, emoties. Zie het als een oefening om te zijn in plaats van te doen, te voelen in plaats van te denken. Ga iedere keer zonder oordeel (het is maar een oefening) weer terug naar dit moment.

De houdingen

De super comfortabele kindhouding

Dit is een van mijn favoriete houdingen, omdat ik er altijd zo lekker rustig van wordt. Op de een of andere manier geeft deze houding vertrouwen, en al helemaal als je helemaal laat ondersteunen door twee heerlijke kussens.

De hele voorzijde strekken

Leg de kussens onder je heupen, en strek je armen boven je hoofd (zo lang het nog comfortabel is voor je schouders, anders buig je ze wat). Voel hoe de hele voorzijde van je lichaam wordt gestrekt.

Borst- en hartopener

Leg de kussens onder je schouderbladen en laat je schouders eroverheen zakken. Voel de ruimte ontstaat in het borst- en hartgebied. Leg eventueel wat onder je hoofd als het niet fijn voelt om lang je hoofd naar beneden te laten zakken.

Comfortabele Savasana

Wanneer je de kussens onder je knieën plaatst, creëert je ruimte en ontspanning in de onderrug. Een dekentje onder je hoofd èn over je heen maken deze houding helemaal af 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *