Oefenen in dankbaarheid

Er kan heel veel niet op dit moment, of in ieder geval niet op de manier waarop je dit gewend was.  

Niet meer gewoon naar je werk gaan en de tijd hebben om te werken, niet meer uit eten, naar de film, de kroeg in, met vrienden afspreken, je familie zien en omhelzen…

Als je lang stilstaat bij alles wat niet meer kan, wordt je hier meestal niet heel blij van, en misschien wel angstig, boos en onrustig.

Hèt antwoord op al deze onrustige gevoelens is stilstaan bij alles wat er wel is en waar je dankbaar voor bent. Op het moment dat je hier ruimte voor maakt, zal je merken dat er iets verandert. Een donker en zwaar gevoel maakt dan plaats voor een lichter gevoel en dat werkt heel ontspannend. 

De kracht van dankbaarheid

Uit diverse onderzoeken blijkt dat het dagelijks stilstaan bij alles waar je dankbaar voor bent, een enorm positieve bijdrage levert aan je fysieke en mentale gezondheid.

Toch is het vaak lastig om dit dagelijks te doen, want hoe roep je dat je dat gevoel van dankbaarheid nu opeens op?

Een paar tips

  • Je kan op de vast moment per dag een dankbaarheids-meditatie doen, bijvoorbeeld aan het begin van de dag, of juist vlak voor je gaat slapen. Ik heb er eentje voor je opgenomen
  • Er zijn verschillende apps die je dagelijks herinneren om op te schrijven (in te tikken) waar je dankbaar voor bent zoals Gratitude of Day One.
  • Ik vind zelf het beste werken als ik het opschrijf, en gebruik daarvoor het Dankboek van Ernst-Jan Pfauth. Het boek ligt bij m’n bed, en zo vergeet ik (bijna) nooit om hier dagelijks tijd voor te maken.

Wil je een Yin Yoga-les doen die in het teken staat van dankbaarheid?

Maak jij al dagelijks tijd om stil te staan bij dat waar je dankbaar voor bent? En op welke manier?

Ik hoor het graag in een reactie hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *