Herfst en de kunst van het loslaten

loslaten herfst yin yoga

“De herfst laat ons zien hoe mooi het is om los te laten”


Vandaag begint officieel de herfst!

Je ziet al een tijdje dat de natuur op weg is om zich vanuit haar aller-uitbundigst langzaam wat terug te trekken: de kleuren zijn wat minder fel en er staan niet zoveel bloemen meer in bloei. We gaan van de meest ‘yang’ (actief/extravert/uitbundig)-periode naar de wat meer ‘yin’ (verstild/introvert)-periode.

Als Yinster vind ik dit altijd een hele fijne periode, omdat mijn natuurlijke behoefte om me terug te trekken (die ik sowieso wat meer voel in de herfst), helemaal in lijn is met de kern van Yin Yoga: loslaten, naar binnen keren en verstillen.

Volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde staan in de herfst twee meridianen centraal, die van de Long en Dikke Darm. Het grote thema van deze meridianen en periode is loslaten en dat is ook precies wat je ziet gebeuren in de natuur met alle bladeren die eerst verkleuren en dan van de boom vallen.

Loslaten en naar binnen keren is ook een belangrijk thema binnen Yin Yoga en kan dat je op verschillende manieren inzetten. In dit blog ga ik hier wat verder op in, en deel ik een link naar een Yin-sessie die helemaal is afgestemd op de herfst!

Adem uit….

Uitademen is een hele krachtige manier om los te laten. Ik begin iedere les met een paar keer diep inademen door de neus en dan lang uit te ademen door de mond, waarbij je bewust op een uitademing je schouders laat zakken en je gezicht ontspant. Ongelofelijk wat drie keer op die manier ademen doet met je mindset, alsof je een knopje omzet van onrustig naar rustig. Ook in een yin-houding kan je de uitademing gebruiken om los te laten, in de breedste zin van het woord: van bepaalde gedachtes of patronen, vermoeidheid, of van spierspanning en ambities (zie ook verdere punten)

Loslaten van weerstand

In een houding kom je altijd op een bepaalde manier weerstand tegen: fysieke weerstand in de vorm van stijfheid en spanning in je lichaam en soms is de weerstand juist of vooral mentaal. Je voelt je onrustig worden omdat je zo lang niets hoeft te doen (raar!) of je voelt gewoon weerstand en irritatie die je niet helemaal kan plaatsen. In beide gevallen kan je een Yin Yoga practice gebruiken om te oefenen deze weerstand los te laten. Met als belangrijke opmerking dat je deze weerstand niet loslaat omdat je haar niet goed vindt of niet wil. Het is heel verleidelijk om in de goed/fout-modus te belanden en om die reden deze weerstand los te laten. Loslaten zonder dat kritische stemmetje in je hoofd dus 🙂

Loslaten van ambities, verwachtingen, een doel of een streven

We zijn zo gewend om altijd onderweg te zijn naar een bepaald doel, dat het soms behoorlijk wennen kan zijn om bij Yin Yoga juist alle ambitie overboord te gooien. Je hoeft helemaal niets in een houding, en door dit niets-doen zal je lichaam (en geest) zelf ruimte gaan zoeken en creëren. Dit blijft voor mij zelf ook iedere keer weer een les, want het zit zo ingebakken altijd iets te doen en dan ook nog eens met met een bepaald doel. Zelfs je doel om heel ontspannen te zijn, voelt minder krampachtig als je dit helemaal loslaat. 

Wil je zelf een Yin-sessie doen die helemaal is afgestemd op de herfst? In dit artikel deel ik een sessie met houdingen waarbij de Long- en Dikke Darm-meridianen worden gestrekt en dus de doorstroming van deze energie (van loslaten) wordt gestimuleerd. Njoy!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *