Wat is Yoga Nidra en waarom het zo goed voor je is.

wat is yoga nidra

In mijn zoektocht naar diepe ontspanning, is Yoga Nidra mijn grote ontdekking en favoriet. 

Stel je maar even voor: je hoeft alleen maar te liggen en te luisteren en wordt zo stapje voor stapje in een steeds diepere mentale en fysieke ontspanning gebracht.

Klinkt dat niet heerlijk?

Yoga Nidra komt oorspronkelijk uit de Tantrische traditie, en is rond 1950 door Swami Satyananda gecreëerd op de manier zoals wij het nu kennen. Voor die tijd sprak met over Yoga Nidra als een bepaalde staat van bewustzijn. Als je nu leest of hoort over Yoga Nidra gaat het over een methode om stapsgewijs in een diepe staat van ontspanning te komen. Yoga Nidra, om in de Yoga Nidra-staat te komen dus!

Yoga Nidra betekent letterlijk ‘yogaslaap’. Alhoewel het woord ‘slaap’ in de naam zit, heeft Yoga Nidra niets met slapen te maken. Veel mensen vallen trouwens wel in slaap tijdens een sessie (ik ook nog regelmatig!) en dat is helemaal niet erg. Dan had je dat gewoon even nodig.

Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap. Deze staat heeft een diep herstellend en helend vermogen. 

Eén sessie staat gelijk aan vier uur slaap. Niet zo gek dus dat je na een sessie vaak weer helemaal fris & fruitig voelt! 

Sankalpa: een positieve intentie

Wanneer je geest heel ontspannen is, dan is deze heel ontvankelijk voor suggesties en verandering. Op het moment dat je geest actief is, zal deze op een verandering terughoudend of kritisch reageren. Een belangrijk onderdeel van Yoga Nidra is dan ook het neerzetten van je sankalpa, een positieve intentie, ook wel je (diepste) hartenwens genoemd. Je kan dit plaatsen van een intentie zien als een zaadje dat je plant in je onderbewuste. Iedere keer dat je een sessie doet waarbij je je intentie zet, geef je voeding aan dit zaadje en zal het groeien en zich zo geleidelijk gaan manifesteren in je dagelijkse leven.

                  -Het duurt vaak even voor je jouw intentie duidelijk voelt. Soms heb je er geen woorden voor, maar misschien wel beelden. 

                  -Als je niet meteen een duidelijke intentie voelt, kan je ook beginnen met intentie als ‘ik ga vol vertrouwen door het leven’, ‘ik ben gezond’ of ‘ik ben mild naar mezelf en anderen’. 

                  -Een intentie kan heel precies zijn, maar weer niet zoiets als ‘Ik wil dit jaar de postcode-loterij winnen’. Wel zou het kunnen zijn: ‘ik leef in overvloed’.

                  -Blijf bij je sankalpa, wissel niet steeds van hartenwens. Op die manier kan je het zaadje, jouw wens, steeds krachtiger laten groeien. 

De opbouw van een Yoga Nidra Sessie

Er zijn verschillende methodes en stappen om in diepe ontspanning te komen. Afhankelijk van o.a. de tijd van de sessie is er bijvoorbeeld wel of niet ruimte voor het zetten van een sankalpa. Ook zijn er verschillende Yoga Nidra methodes die allemaal met net andere onderdelen of een andere volgorde werken.

Vaste onderdelen zijn altijd

-Het geleidelijk terugtrekken van de zintuigen, het naar binnen keren van de aandacht

-Bewust van de ademhaling

-Bodyscan

-Terugkeren uit de diepe ontspanning

Andere onderdelen kunnen zijn

-Het zetten van een sankalpa, de positieve intentie

-Visualisaties

-Het ervaren van tegenstellingen, zoals warmte/kou of zwaar/licht.

De voordelen van Yoga Nidra op een rijtje:

  • Je voelt je uitgerust en vitaler. Wanneer je regelmatig Yoga Nidra beoefent, geef je je lichaam vaak de mogelijkheid om diep te ontspannen en zo tegenwicht te bieden aan het vaak hectische leven waarbij je altijd ‘aan’ staat. Een betere balans tussen spanning en ontspanning zorgt ervoor dat je je uitgeruster en vitaler voelt.
  • Je slaapt dieper en beter. Wanneer je altijd ‘aan’ staat, vergeet je lichaam hoe het kan terugschakelen naar de rust-en-herstel-modus. Het gaspedaal doet het supergoed, de rem wat minder. Yoga Nidra is een hele krachtige rem, en dit helpt je lichaam in de nacht sneller en dieper te slapen.
  • Je kan je beter concentreren. Tijdens een sessie train je jouw aandacht-spier. Tijdens de bodyscan reis je bijvoorbeeld met je aandacht langs alle lichaamsdelen. Op het moment dat je afdwaalt keer je weer terug. Door dit vaker te doen, zal je merken dat je je steeds beter kunt focussen en concentreren. Ook in het dagelijks leven.
  • Je ervaart meer creativiteit. Tijdens de fase binnen Yoga Nidra waarin je het meest ontspannen bent, word dat deel van je brein gestimuleerd dat o.a. een rol speelt bij creativiteit, door bijvoorbeeld de visualisaties. Dit werkt natuurlijk weer door in je dagelijkse leven.
  • Je versterkt je immuunsysteem en spijsvertering. Op het moment dat je diep ontspant, is het parasymphatische deel van je autonome zenuwstelsel actief. Dit deel zorgt ervoor dat het lichaam gaat ontspannen en herstellen, waarbij o.a. het immuunsysteem en de spijsvertering actief worden. Ook daalt je bloeddruk in deze rust-en-herstel-modus, daalt je hartslag en vermindert de spierspanning.

Om die reden kan Yoga Nidra ook helpen tegen een hoge bloeddruk of andere hart- en vaat-ziekten.

Regelmatig Yoga Nidra beoefenen helpt daarnaast ook tegen depressie, en spannings- en angst-klachten.

Wil je een keer een Yoga Nidra-sessie proberen?

Ik deel hier een sessie van een klein kwartier!

Ook staat in veel yogastudio’s Yoga Nidra tegenwoordig op het rooster en kan je veel online vinden.

In mijn online training ME-TIME Van gehaast naar ontspannen op 4 makkelijke manieren komen (natuurlijk!) ook twee yoga nidra-sessies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *