Mijn favoriete yoga-houding

Ik schrijf iedere maand een gastblog voor www.happywithyoga.nl. Dit keer over mijn favoriete yoga-houding: Melting Heart!

Al vanaf m’n eerste yin-les was Melting Heart m’n favoriete houding en ook in m’n lessen komt Anahatasana, zoals hij ook wordt genoemd, vaak terug. Het is een heerlijke combinatie van je hart- en borstgebied openen, je midden/bovenrug buigen, een lichte buiging in je onderrug, en een subtiele omgekeerde houding voor o.a. organen in je buik. En dan hebben we nog niets een over de naam: Het Smeltende Hart. Werkt (voor mij) als een tierelier als je dat visualiseert tijdens de houding!

Als je de hele dag achter de computer hebt gezeten, met je schouders en bovenrug naar voren gebogen (lekker IN het scherm J), dan voel je je na deze houding weer als herboren.

 

Wil je Melting Heart thuis op de mat ervaren of ken je de houding al en wil je er meer over weten? In dit blog leg ik de houding stap voor stap uit, vertel ik waar je goed op moet letten, en noem ik de vier voordelen.

 

Melting Heart stap voor stap

 

  • Je begint de houding op handen en knieën. Als je nu al een vervelend gevoel in je knieën ervaart, leg je er een dekentje onder.
  • Je loopt nu met je handen steeds verder naar voren, en hierbij is het belangrijk dat je billen boven je knieën blijven. Als je te ver naar voren beweeg, wordt de druk op je schouders straks te groot.
  • Laat je hart/borstgebied zakken richting de mat, denk aan dat Smeltende Hart…!
  • Houd de houding 3-5 minuten aan. Op een uitademing zak je met je billen richting je hielen om helemaal te ontspannen in Childs Pose. Het is hierbij lekker om je armen langs je lichaam te plaatsen, zodat je schouders helemaal kunnen ontspannen na deze intense schouder-stretch.

 

Aandachtspunten:

-Voor je armen en schouders kan dit best een pittige houding zijn. Je kan je armen op verschillende manieren neerleggen, dus voel goed wat het beste past bij jouw lichaam.

-De meest intense versie is dat je armen op schouderbreedte liggen, of je armen/handen in bid-vorm, met je handen tegen elkaar, je steunt hierbij op je ellebogen. Je steunt op je voorhoofd, of steunt op je kin (is wel behoorlijk intens voor je nek, dus voel goed of dit ok is) of als het goed voelt steun je op je linker- of rechterwang.

-Je kan ook beide armen buigen, of 1 arm buigen (en daar je hoofd op leggen) en de ander strekken (en halverwege wisselen van arm).

-Als de druk op je schouders te heftig is, kan je ook een blok, kussen of dekentje onder je borstbeen leggen.

-Let ook goed op tintelingen in je armen: als je dat ervaart ben je een zenuw aan het beknellen. Pas dan de positie van je armen aan of kom je helemaal uit de houding als de tintelingen blijven.

 

De vier voordelen van Melting Heart

 

  • Je opent je schouders en bovenrug en precies dit gebied trekt helemaal naar binnen als je veel zit (achter een computer).
  • Je creëert letterlijk ruimte in het gebied van en rond je hart. Visualeer tijdens de houding hoe de energie in dit gebied (weer) gaat stromen.
  • De houding is een lekkere opwarmer voor wat meer intense backbends zoals de Sphinx, Seal of Saddle.
  • Je creëert ruimte in de organen van je buik en de organen worden extra goed doorbloed omdat de zwaartekracht in dit gebied in deze houding is omgekeerd.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *